Minders’ Workshops

دايمًا أول ما بنفكر إننا نتعلم مَهارات جديدة أو ندخل في مجال جديد أو حتي نبتدي نشتغل علي الـCareer إللي حبين نشتغل فيه بنفكرفي حاجتين:

أولًا: هو إننا نتعلم من خلال “Youtube” ودي بتوصلنا في الأغلب إنك بتبقي مش ملتزم ومش بتقدر تعرف كويس عن المجال لأن مفيش حدمتابع معاك.

ثانيًا: إننا نزل “Courses” ونبتدي بقي نلتزم ونطبق ونختبر اللي بناخدوا ولكن الحلو مش بيكمل لأن أسعار الـCourses بتبقي غالية، طبالحل إيه؟

الحل “Minders” جابتهولنا في معادلة مش بتحصل غير في “Minders workshops”، وهي أنها بتقدملك “Technical” من خلال“instructors” شغالين في المجال من أكثر من سنة، كمان بتقدر إنك تطبق كل إللي بتاخدوا، وكل ده بيقي مجانًا وبتاخد في الأخر شهادة.

ولأن “Minders vision” هي أنها توصل الشباب إلي سوق العمل، ف “Minders” دايمًا بتسعي أنها تقدم “Workshops” المطلوبة فيسوق العمل. “Minders” قدرت علي مدار ثلاثة سنوات إنها تقدم “Workshops” مُختلفة وتفيد أكثر من ألف طالب، و تفتح لهم فرصة أنهميشتغلوا “Freelancing” أو في شركة، وهما لسه في كلية.

لأنك ببساطة بتكون معندكش أي خلفية عن المجال، وأول ما بتبدأ تأخد “Sessions” وتخلصها بتكون وصلت لمستوي إنّك تقدر تشتغل فيالمجال.

ومن خلال آسئلتي للطلبة إللي كانوا في “Minders Workshops” السنين السابقة ورغم من إجابتهم وأرائهم المُختلفة، كلهم أجمعوا علي شيء واحد وهو “professional & Technical”

ويقصدوا بيها مستوي” technicality” اللي موجود في الـsessions والـprofessionalism بتاعت الـInstructors اللي بتُأدي في الأخر أن يكون الطالب ده عندهُ “Technical” في مجالُه ويوصل انه يكون “professional” في عملهُ.

كل سنة “Minders” بتشوف مُتطلبات سوق العمل وإحتياجات الطلاب من خلال ده بتقدر تحدد إيه هي الـWorkshops اللي هتقدمها.                                      

وكل “Workshop” بتفتح لك مجال عمل تقدر تشتغل فيه.   شهر ونص يقدروا إنهم يطوروك مش بس من ناحيه الـTechnical لكن كمان أنت بيحصلك “Personal development”

مايندرز بدأت تعلن بدايةً من ٢٢ فبراير عن          “Minders’s Workshops “وبدأت Campaign تحمل هاشتاج #إتقل_تكمل.وتلقت الـCampaign دي كثير من التفاعل لأنها فعلًا كانت مُميزة جدًا.

و“Minders” هتقدم الـPhase دي من الـworkshops أربعة من المجالات المهمين والمطلوبين في سوق العمل.

وهمْ:

.Web design: أنت مسؤول عن تصميم “Website”

وإزاي ممكن يظهر للمستخدم ويكون سهل الإستخدام.

.Web development: بتبقي مسؤليتك إنك تطور المواقع الإلكترونية والانترنت.

.Android: هو بساطة هيعرفك ازاي تقدر تصمم “Applications”

.Graphic design: هنا بقي قمة الإبداع وإزاي تقدر تصمم أي “Design” وتعمل “Brand” لأي شركة.

ف “Minders” بتفعلها من جديد وبتكون “Number one” في “Workshops”إللي بتقدمها علي مستوي الـStudent Activities, ومن خلال الـCampaigns إللي بتعملها.

و“Season” ده مُختلف في “Workshops” بسبب إن دايمًا “Minders” بتبحث دايمًا إنها تطور الـWorkshops وتقدمها بأحسن“Quality”, ولذلك “Minders” بتتعاون مع التراس حسابات ومعلومات و“Instant” حتي نوصل إلي أفضل درجة منالـProfessionalism.

#وأتقل_عشان_تكمل.

اترك تعليقاً